fbpx
Korekcja wad postawy

Stójcie dobrze! Prawidłowa postawa ciała

Każdy ruch zaczyna się od bezruchu, czyli dlaczego bez prawidłowej postawy jesteś chodzącą bombą zegarową 🧨🧨

Zmorą każdego studenta AWF-u (chyba że turystyki, ale jak głosi przyśpiewka „TU-RY-STY-KA TO NIE JEST A-W-F…”) są konspekty zajęć.

Nie ma konspektu bez dwóch ważnych parametrów:
👉pozycja wyjściowa
👉pozycja końcowa

Korekcja wad postawy

Jeśli któraś pozycja jest wykonana nieprawidłowo, to niestety całe ćwiczenie jest wykonane błędnie‼️

Co więcej, jeśli w statyce (tj. w pozycji bez ruchu) pojawiają się zaburzenia, to nie ma mowy o tym, aby w momencie dodania ruchu ćwiczenie mogło być wykonane w sposób prawidłowy i bezpieczny.

🧠 Co to więc znaczy że pozycja wyjściowa, a co za tym idzie postawa ciała jest prawidłowa? Kiedy możemy coś ocenić jako błąd a kiedy jako normę?

Na przykładzie zdjęcia możecie zobaczyć różnicę pomiędzy pozycją zaburzoną i pozycją prawidłową. Co Wam się rzuca w oczy? Dlaczego Magdalena po lewej może w niedalekiej przyszłości spodziewać się różnych dolegliwości bólowych?

Prawidłowa postawa zapewnia:
👉stabilność ciała
👉dogodną pozycję wyjściową do wykonywania różnych ruchów
👉ekonomię wydatku energetycznego
👉nie zaburza czynności narządów wewnętrznych

Nawet z prawidłową postawą można przedobrzyć – jak unikać ruchowych skrajności❓

Niestety, nawet z prawidłową postawą można przedobrzyć. W wielu pozycjach dnia codziennego takich jak długotrwałe stanie czy siedzenie, podświadomie szukamy pozycji pozornie efektywniejszych od tych uznanych za prawidłowe. Dążenie do ułatwienia sobie życia jest bez wątpienia głęboko w nas zakorzenione a efekty tego mechanizmu często przynoszą wiele dobrego. Niestety, jeśli chodzi o ruch i postawę to nie ma drogi na skróty.

‼️ Zgodnie z dzisiejszym stanem wiedzy o mechanice ludzkiego ciała nie da się stać w sposób lepszy (tzn. bardziej efektywny, zdrowszy etc.) niż w pozycji uznanej powszechnie za prawidłową‼️

Na zdjęciu Magdalena trzyma plastikowego dzidziusia 🧸.

Dzidziuś trochę waży więc osoba go trzymająca szuka sposobu na ułatwienie sobie zadania.

Pozycja po lewej jest bardzo powszechna. Przeprost w kolanach i wysunięcie bioder do przodu umożliwia pozorne odciążenie mięśni odpowiedzialnych za utrzymanie prawidłowej postawy ciała.

Czy więc taka pozycja spełnia wyznaczniki prawidłowej postawy ciała❓

👉 Stabilność ciała? W bezruchu może jest stabilnie ale jeśli np. dzidzia gwałtownie się poruszy to Magdalena będzie musiała bardzo się wysilić aby nie wypuścić jej z rąk – ❌warunek nie jest spełniony
👉 Dogodną pozycję wyjściową do wykonywania różnych ruchów? Przez skrają pozycję stawów kolanowych i przesunięcie środka ciężkości nie ma mowy o zachowaniu prawidłowych wzorców ruchowych – ❌ warunek nie jest spełniony
👉 Ekonomię wydatku energetycznego? Pozycja jest pozornie mniej męcząca – ❓możliwe że warunek został spełniony
👉 Nie zaburza czynności narządów wewnętrznych? Mięśnie brzucha są w pozycji lekkiego rozciągnięcia przez co nie stabilizują ustawienia miednicy. Dodatkowo na brzuchu siedzi Dzidzia. Mięśnie brzucha pełnią funkcję pomocniczą przy oddychaniu. W takiej pozycji nie mogą pełnić tej funkcji w sposób prawidłowy – ❌ warunek nie jest spełniony

Jak więc widać, w tej pozycji można straszliwie przedobrzyć. Pozornie jest mniej męcząca ale wszystkie inne kryteria nie są spełnione. Taka pozycja nie może być uznana za prawidłową.

🏋️‍♂️ Może jej konsekwencje nie są tak straszne jak w przypadku złej techniki ćwiczeń z obciążeniem zewnętrznym ale niewątpliwie osoby które często stoją w ten sposób są narażone w najlepszym przypadku tylko na ból kręgosłupa lędźwiowego i szyjnego.

Stójcie dobrze!

Zastanawiasz się czy z Twoją postawą wszystko jest ok? Jeśli tak to koniecznie do nas wpadnij na trening personalny albo konsultację fizjoterapeutyczną.

Jeśli wszystko będzie dobrze to pogratulujemy i zbijemy żółwika 🤜🤛.

Jeśli będzie coś do poprawy to nie tylko powiemy co, ale też pomożemy to zrobić. Zapraszamy do Studia Treningu i Fizjoterapii Ars Athletica.

 

Autor tekstu: Krzysztof Dróżdż – Trener personalny i fizjoterapeuta w Ars Athletica

Zdjęcia: ArsAthletica

Na zdjęciach: Magdalena Pardela – Trener personalny i fizjoterapeuta w Ars Athletica

 

Skontaktuj się z nami

Centrum treningu i fizjoterapii

Ul. Księcia Józefa 54a

30-206 Kraków

+48 531 055 966

kontakt@arskrakow.pl